سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا داخل یخچال عرق میکند؟

چرا داخل یخچال عرق میکند؟ متاسفانه یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که ممکن است در رابطه با یخچال رخ دهد این است که فضای داخلی آن عرق می کند. علت عرق زدن داخل یخچال به هر دلیلی که باشد باید هر چه سریع تر رفع شود زیرا باعث خیس شدن کف یخچال می شود. علت های فنی و غیر فتی بسیاری هستند که موجب می شود فضای داخل یخچال عرق بزند. در صورتی که مشکلات فنی موجب عرق زدن یخچال شوند، باید هر چه سریع تر مشکل فنی رفع شود تا آسیبی به سایر قطعات یخچال وارد نشود. به همین دلیل ما در این مطلب به پاسخ این سوال که چرا داخل یخچال عرق میکند و روش های حل این مسئله می پردازیم. برای دانستن جزئیات بیشتر در این رابطه تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

  • باز و بسته کردن مداوم درب یخچال
  • قرار دادن مواد غذایی داغ درون یخچال
  • استفاده از وسایل سرمایشی در فصل تابستان
  • نصب یخچال در محیط اشتباه
  • اختلال در عملکرد لوله تخلیه یخچال
  • تنظیم نبودن دمای ترموستات و یخچال
  • نتیجه گیری از چرا یخچال عرق میکند؟

باز و بسته کردن مداوم درب یخچال

چرا یخچال عرق میکند؟ یکی از مهم ترین علت هایی که موجب میشود فضای داخلی یخچال دچار شبنم زدگی یا عرق زدگی شود، باز و بسته کردن مداوم درب یخچال است. یخچال دستگاهی است که با ایجاد محیط سرد باعث نگهداری مواد غذایی و افزایش زمان نگهداری از آن ها می شود. به همین دلیل دمای بیرون با دمای داخل یخچال متفاوت است. باز و بسته کرون درب یخچال باعث می شود تا هوایی گرم از فضای بیرون یخچال به درون یخچال وارد شود و در اثر  اختلاف دما عرق زدگی یخچال اتفاق بیافتد‌. بنابراین اگر می خواهید از عرق زدن یخچال جلوگیری کنید بهتر است درب یخچال را به صورت مداوم باز و بسته نکنید تا گرمای کمتری وارد یخچال شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عرق یخچال می توانید مطلب دلیل عرق کردن درون یخچال در سایت دوستان را مطالعه نمایید.

قرار دادن مواد غذایی داغ درون یخچال

دلیل شبنم زدگی داخل یخچال چیست؟ موضوع دیگری که در بسیاری از مواقع به دلیل سهل انگاری مصرف کنندگان رخ می دهد و باعث عرق زدن داخل یخچال میشود، قرار دادن مواد غذایی داغ درون یخچال است. با قرار دادن غذای گرم یا داغ در محیطی سرد مانند یخچال، بخار به سمت بالا حرکت کرده و به دلیل مخلوط هوای سرد و بخار گرم، بخار تبدیل به دانه های عرق در فضای داخلی یخچال کی شوند. بنابراین به هیچ عنوان غذای گرم را بلافاصله در یخچال قرار ندهید. اگر تمایل به نگهداری غذا در یخچال دارید بهتر است برای جلوگیری از عرق زدن یخچال مواد غذایی مورد نظر را درون ظرف سر بسته ای بسته بندی کنید و درون یخچال جای دهید.

استفاده از وسایل سرمایشی در فصل تابستان

علت عرق کردن داخل یخچال چیست؟ علت عرق زدن داخل یخچال در ماه های گرم تابستان در بسیاری از مواقع به دلیل روشن کردن دستگاه های سرمایشی مانند پنکه، کولر و اسپیلت است که باعث می شود میزان رطوبت محیطی به شدت افزایش پیدا کند و در اثر بالا رفتن رطوبت محیط فضای داخلی یخچال عرق کند. در واقع بعد از هر بار باز و بسته شدن درب یخچال مقداری رطوبت وارد یخچال میشود و بعد از مدتی فضای داخل یخچال شبنم میزند. برای جلوگیری از عرق زدن یخچال در فصل تابستان توصیه می شود ساعات کمتری از دستگاه های سرمایشی برای خنک کردن محیط استفاده شود.

نصب یخچال در محیط اشتباه

دلیل عرق کردن بدنه داخلی یخچال چیست؟ چرا یخچال شبنم میزند؟ از علت های دیگری که ممکن است باعث شود فضای داخل یخچال به طور مداوم عرق بزند، نصب یخچال در محیطی اشتباه است. در واقع نصب یخچال در فضاهایی مانند کناربخاری، کنار فر و اجاق گاز موجب می شود تا هوای اطراف یخچال گرم شود. بنابراین بعد از هر بار باز شدن درب یخچال حجم زیادی از گرما وارد یخچال می شود و بدنه یخچال دچار عرق زدگی می شود. بهتر است محیطی برای نگهداری یخچال انتخاب شود که کمترین میزان گرما به یخچال منتقل شود‌.

اختلال در عملکرد لوله تخلیه یخچال

یکی از مهم ترین علت های عرق زدن یخچال و فریزر، خراب شدن لوله های تخلیه است‌. در تمام یخچال و فریزر های موجود در بازار لوله ای تعبیه شده است که شبنم حاصل از رطوبت یخچال را به سینی کف یخچال منتقل می کند تا کمپرسور با تولید گرمای خود موجب بخار شدن این قطرات شود. در مواقعی ممکن است یخ زدگی و مسدودیت لوله های تخلیه باعث شود تا عرق و شبنم درون یخچال باقی بماند‌. بنابراین اگر علت عرق زدن یخچال عملکرد نامناسب لوله های تخلیه باشد، باید هر چه سریع تر برای بر طرف کردن آن مسئله اقدام شود. علاوه بر مسدود شدن لوله های تخلیه، کار نکردن کمپرسور یخچال نیز موجب می شود تا گرمای تولید نشود و اثر نبود گرما عرق یخچال بخار و خشک نشود.

تنظیم نبودن دمای ترموستات و یخچال

در رابطه با عرق کردن داخل یخچال، تنظیم نبودن دمای ترموستات و یخچال از موضوعاتی است که موجب می شود به علت افزایش دما یا کاهش دما فضای درون یخچال عرق بزند. به همین جهت بهتر است بعد از تهیه یخچال حتماً برای تنظیمات دما و تنظیمات ترموستات یخچال مطابق با دمای بیرون یخچال، میزان مواد غذایی درون یخچال و سایر عوامل دخیل در این مسئله انجام شود.

پیشنهادی ما: چگونه یخچال را تمیز کنیم؟

نتیجه گیری از چرا یخچال عرق میکند؟

در مطلب فوق به بررسی اینکه چرا داخل یخچال عرق میکند؟ پرداختیم و دانستیم که متاسفانه عواملی چون خراب شدن کمپرسور، خراب شدن لوله تخلیه، قرار دادن مواد غذایی داغ، نصب یخچال در محیط اشتباه و سایر علت ها موجب می شوند تا داخل یخچال عرق کند. عرق کردن داخل یخچال باعث تجمع حجم زیادی از آب و همچنین رشد انواع باکتری و میکروب در یخچال می شود که ممکن شرایطی را برای فاسد شدن مواد غذایی فراهم کند. بنابراین بهتر است برای رفع مشکل عرق زدن داخل یخچال هرچه سریع تر از تکنسین های حاذق در زمینه تعمیرات یخچال کمک گرفته شود.